Betaald parkeren en garages in Amsterdam Nieuw-West

Vooral in de wat rijkere buurten in Amsterdam Nieuw-West, zoals de Aker en Nieuw-Sloten is er onrust ontstaan dat een garage telt als de 1e bewonersparkeervergunning. De garages zouden te klein zijn en/of gebruikt worden als stalruimte voor fietsen, scooters of zijn omgevormd tot een andere functie, zoals een extra slaapkamer. Op deze pagina zal ik ingaan op de meeste bezwaren, de oerwoud verhalen en mogelijke oplossingen. Dit artikel is onderdeel van Amsterdam Nieuw-West en auto’s verzamelartikelen.

Typische garage in de Aker

Wat is een stallingsplaats?

Een parkeergarage is een stallingsplaats. Het is daarom belangrijk welke definitie de gemeente nu ziet als stallingsplaats en met welke maten. Deze kunnen we vinden in het document “Beleidsvoornemen: invoeren betaald parkeren in Sloterdijk II, Slotermeer, Osdorp, Ookmeer, Nieuw-Sloten, De Aker en De Punt” en dat op bladzijde 16.

De garage is te klein

Auto’s zijn door de tijd groter geworden. De stad is meer gaan verdichten (meer bewoners op dezelfde vierkante meters) en de vierkante meters zijn duurder geworden. Het is daarom niet een vreemd concept dat er strengere maten zijn gaan gelden en dat de gemeente maten zijn gaan opleggen voor stalingsruimte. In een informeel debat over betaald parkeren werd een SUV als maatstaf gebruikt. Dat lijkt mij een vrij onrealistische maatstaf.

De SUV-formaten

De keuze is gemaakt door de woningeigenaar

De woningen met garages zijn niet de woningen in Nieuw-West die het goedkoopst waren. Een huiseigenaar met garage heeft een riant aanbod van woningen waar hij/zij uit kon kiezen alvorens de aanschaf. Door het aankopen van een huis met garage en bijv. geen berging heeft de huiseigenaar zelf de keuze gemaakt.

Zijn er alternatieven die WEL in de garage passen volgens de norming van de gemeente?

Er zijn auto’s en zeker kleine EV-auto’s die passen in de garages. Ja, ook in Nieuw-Sloten of de Aker. Zie de ANWB voor suggesties.

De garage zit toch vol of past niet, wat is de mogelijkheid?

Voor de eerste vergunning moet je altijd de garage gebruiken voor haar originele bedoeling. Wel is het mogelijk om in Nieuw-West een 2e auto in de openbare ruimte te plaatsen met een tweede vergunning. Dat is dan €88,63 voor een bewonersvergunning, zoals vermeld in het document “Beleidsvoornemen: invoeren betaald parkeren in Sloterdijk II, Slotermeer, Osdorp, Ookmeer, Nieuw-Sloten, De Aker en De Punt” en dat op bladzijde 3.

Waar is dit allemaal goed voor?

Als bewoners een garage hebben dan is het meer dan redelijk dat er verwacht wordt dat deze gebruikt wordt voor parkeren mits de genoemde minimale maatvoering of groter aanwezig is. Nu parkeren vele bewoners in Nieuw-Sloten en de Aker hun auto voor de garage, opritten en op de stoep. Dat is oneigenlijk gebruik van de stoep als stalruimte. Het zorgt voor onoverzichtelijke situaties en dat voetgangers om de auto’s heen moeten lopen.

Typisch aangezicht in de Aker. Auto’s die VOOR de garages worden geparkeerd op de stoep.

Dan gaan wij procederen!

Deze opmerking komt vaker voorbij. Het is natuurlijk niet de eerste keer dat betaald parkeren wordt ingevoerd, dat er een norming is voor stalruimte en/of verlangd wordt dat private garages gebruikt worden waar zij bedoeld voor zijn. Hierbij drie bekende rechtszaken, inclusief het hoogste orgaan wat Nederland kent: De Raad van Staten.

1. https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/details?id=ECLI:NL:RBAMS:2011:BP7606&showbutton=true&keyword=parkeervergunning%2Bamsterdam%2Bgarage&idx=7
2. https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2010:BW0694
3. https://www.raadvanstate.nl/@120134/201904363-1-a3/

Wat zegt het dagelijks bestuur Nieuw-West?

D66 Nieuw-West maakt zich zorgen over parkeren in garages, de grote van auto’s en de maatvoering die aangehouden wordt van garages. Dagelijks Bestuur heeft hier uitvoerig antwoord op gegeven(PDF).

Welke auto heeft welk formaat?

Je kan hier kijken welke auto wat voor formaat heeft.

Leave a Comment